lørdag den 16. november 2013

Hjemmelavede kødboller til suppen - LCHF venlige

Jeg elsker suppe! Alle slags supper! Og efteråret indbyder heldigvis til mere suppe-spisning end den varme sommer har gjort. :)

Tidligere har vi fast haft færdiglavede kødboller liggende i fryseren - supermarkedets de "bedste". Altid klar til at tilføje lidt protein til vores supper. Super nemt og hurtigt. Men men men!!! 

Efter jeg er begyndt at spise LCHF, er jeg blevet mere og mere sart overfor færdigproducerede madvarer - og kødboller fra køledisken i supermarkedet er nok noget af det mest tarvelige, jeg kan komme i tanke om (jeg aner jo ikke hvad de har puttet i eller hvor kødet kommer fra!!). Derfor er det slut! - ikke med at have kødboller i fryseren (heldigvis), men med at købe dem færdiglavet! ;) 

Og nøj for en forskel, når man laver dem selv! De er helt igennem fantastiske! Det er heller ikke svært, men tager naturligvis lidt tid. Derfor koger jeg gerne en ordentlig omgang ad gangen, og fryser dem ned i mindre portioner. Så er de klar til at tage op af fryseren til en suppe (eller en gang boller i karry). 




Opskrift på hjemmelavede kødboller - uden mel
500 g. hakket økologisk frilands svinekød (man kan også blande kalv- og svin)
2½ dl. mælk
1 æg
2 spsk. revet løg
2 spsk. Loppefrøskaller
2 tsk. salt 
Friskkværnet peber
Evt. 2 bouillon terninger til kogevandet eller en suppekvist (af fx persille, porre, gulerod, selleri) 

Fremgangsmåde
Rør alle ingredienserne grundigt sammen i en røreskål (farsen har godt af at blive rørt godt og længe). Hold eventuelt lidt tilbage med mælken, så din fars ikke bliver for lind. Gør den det, kan du altid tilsætte lidt ekstra Loppefrøskaller. Bliver den for fast, tilføjer du naturligvis bare mere mælk. :)

Lad farsen hvile mens du sætter en stor gryde med vand over at koge. Hvis du ønsker det, kan du opløse et par bouillon terninger i vandet eller tilsætte en suppekvist. Det giver lige lidt "ekstra" til dine kødboller. 
Vandet skal ikke ''bulder-koge'', men bare små-koge. 

Inden du koger første hold boller, er det altid en god idé at lave en test-bolle for at smage, om du har krydret farsen nok. 

Rør farsen igennem. Dyp en teske i det kogende vand, og form en kødbolle. Vær opmærksom på, at bollerne bliver lidt større når de har kogt. Kog kun ét lag kødboller ad gangen. De koges i cirka 8-10 minutter - eller til de føles faste. Jeg plejer at tage tid, fra jeg har lagt sidste bolle i vandet. Så er jeg sikker på, at alle har fået nok. 

Tag bollerne op ad vandet med en hulske og læg dem til afdrypning i en si. 
Fortsæt med et nyt hold boller indtil al farsen er kogt til fine små kødboller. 

Når kødbollerne er kølet ned, kan de fordeles i fryseposer i passende portioner. 
Voila - du har nu fryseren fuld med (for mig cirka 5 portioner til 2 personer) kødboller, som du kan spise med god samvittighed nu, hvor du ved, hvad der er puttet i dem. :) 


Kødbollerne er afprøvet med stor succes i fx blomkåls- og tomatsuppe. Mmm...

Nu kan efteråret og vinteren bare komme an! :)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar