tirsdag den 12. marts 2013

Stegt Flæsk med (melfri) Persillesovs

På en r** syg tirsdag faldt jeg over dette dejlige flæsk i supermarkedet. Jeg skulle egentlig have haft kylling...meeen - hvem kan stå for vaske ægte øko-flæsk!? Det er der helt sikkert nogen der kan, men ikke jeg. ;) 


Med flæsk i indkøbskurven kunne jeg også få mulighed for at afprøve "kunsten" at lave en sovs uden meljævning (enhver undskyldning tæller). Det lykkedes faktisk ganske udmærket - og altså hvor var det nemt! 

Så her kommer opskrift på en klassiker i nye klæder: 


Opskrift på Stegt Flæsk med Persillesovs og Blomkål (2 personer)
1 pakke Svinebryst i skiver (øko - så har øfferne haft det godt & er ikke proppet med alt muligt grimt!)
250 ml. Fløde
1 lille Blomkålshoved
1 dusk Persille - hakkes
1 klat Smør
1 Æggeblomme
Salt og Peber

Fremgangsmåde Flæsk
Varm ovnen op til 200 grader. Bank flæsket fladt og læg det på en bagerist med en bageplade under (til at opfange fedtet). Krydder med salt og peber og smæk det i ovnen i ca. 30 - 40 minutter (alt afhængigt af hvor ''kremeret'' du ønsker dit flæsk - vores fik 40 minutter på varmluft...we like it crispy). Vend flæsket halvvejs. Lad det evt. ''dryppe af'' på fedtsugende papir inden du serverer det (når man steger det så sprødt som vi gør, er der ikke noget fedt at ''dryppe af''). 

Fremgangsmåde Persillesovs
Hæld fløden op i en gryde og pisk æggeblommen i. Sæt den over varmen og lad den få et kort opkog under konstant omrøring. Skru herefter ned på lavt blus, og lad sovsen koge lidt ind - rør stadig ind imellem. Pisk en god klat smør i og smag til med salt og peber. Når sovsen er tyknet lidt, tilføjes den hakkede persille. Lad sovsen varme godt igennem igen inden servering.  

Næste gang skal den PROPPES med persille!! :) 

Fremgangsmåde Blomkål
Rens og kog den i let saltet vand i ca. 5 minutter - eller mere alt efter hvor mør du ønsker kålen. Dryp af og server.

Voila! 






2 kommentarer:

  1. Jeg har af og til tænk på om man ikke også kan jævne med en skefuld HUSK... men en æggeblomme, det er da også super! Tak : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Snullemor.

      Jeg har en enkelt gang prøvet at tilføje loppefrøskaller som jævning til en kødsovs. Resultatet blev sådan lidt bob-bob. Smagen var fin men konsistensen var sådan lidt gele-agtig. Ikke noget jeg har tænkt mig at gentage.
      Jeg har dog aldrig prøvet det med en flødesovs...lad mig endelig høre, om du har forsøgt dig med det! :)
      Vh.
      Ditte

      Slet