onsdag den 6. marts 2013

Test af Elverbrød


Jeg har testet Elverbrødet. Et brød som kan købes hos Guldbageren - enten bagt, eller i poser med brødblanding, som du selv kan bage hjemme.

Et færdigbagt brød koster 20 kr. mens en pose med brødblandingen koster omkring 52 kr. - hér er der til gengæld nok til 5 brød (små - men samme størrelse som det, du kan købe færdigbagt til en 20'er). 

Brøddet er produceret specielt til diabetespatienter med tanke for at lave et brød med et højt indhold af protein og fiber, samt et lavt indhold af sukker og stivelse (kulhydrater). 

Netop denne sammensætning gør brødet egnet til LCHF. Det er næsten blottet for kulhydrat - kun 3 g. per 100 g. færdigbagt brød.


Det er virkelig nemt at bage! Du blander det blot med vand og olie (iflg. udførlig opskrift på bagsiden af posen), samler brødet (tager 1 minut - dejen er lidt "mørdejsagtig" at arbejde med), putter det ind i en kold ovn ved 200 grader, og bager det i 45 minutter. Vupti - du har friskbagt Elverbrød. 


100 g. færdigbagt brød indeholder 14 g. protein,
3 g. kulhydrat, 4,5 g. fedt og 23 g. kostfibre.

Smagen kan man altid diskutere. Det smager meget igennem, og har en meget markant smag af - ja - Elverbrød?? :)

Variation af Elverbrødet
Jeg putter lidt ekstra salt i brødet (ca. ½ tsk.) og omkring 3 tsk. stødt Kardemomme. Det tager lidt af den meget markante ''Elverbrøds-smag''. ;)

Jeg har planer om at prøve lidt andre variationer af brødet. Fx Oregano, Estragon eller måske endda hvidløg - til de gange, hvor brødet anvendes som madbrød. 

Drik vand til - det er smækfyldt med fibre! :)  


Smager godt i en sandwich med
fx tomat, cheddar, kødpølse og salat
(især hvis fyldet er den dominerende del) ;-)

8 kommentarer:

  1. Jeg har tænkt på om ikke jeg skulle prøve det brød af, men har ikke fået gjort det endnu, så spændende at læse hvad du synes om det. Du må gerne skrive lidt om hvordan dine eksperimenter går.

    I dag fik jeg leveret de senest indkøbte svenske opskriftbøger - bl.a. en med LCHF madbrød. Damn de ser gode ud og ligner virkelig rigtige brød selvom der ikke er mel i. Så her den kommende tid kommer der nok lidt madbrød på min blog også. Egentlig savner jeg ikke brød ret meget, men ind i mellem kunne jeg godt tænke mig lidt brød til en suppe el.lign.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal jeg gøre. :)
      Jeg savner det egentlig heller ikke. Men det er rart at have ''under pålæg''.
      Lige i forhold til Elverbrødet synes jeg det er en nem måde at få en masse fibre på - 1 skive gør jo, at man er rimelig pænt på vej til at være dækket ind for dagen.
      Glæder mig til at læse om dine madbrød!
      Prøv i øvrigt de burgerboller jeg lige har skrevet om! Det var altså gode...og kan sagtens anvendes til andet end burgere tænker jeg. :)

      Slet
    2. Det vil jeg bestemt gøre :)

      Madbanditten er forøvrigt ved at samle en liste med danske LCHF blogs - og jeg har tilladt mig at anbefale din til listen også. Så måske du får lidt flere besøg ud af det :)

      Slet
    3. Ej hvor er det pænt af dig, Lørna! Tusind tak!! :) :)

      Slet
  2. Øv er rigtig træls hvis man kun kan købe brødet/ melblandingen ved en Guldbager. Denne bager har man jo desværre ikke i den by hvor jeg bor:(
    Conny fra Svendborg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Conny. Ja det er faktisk lidt træls. Kan se at nærmeste Guldbager for dig er helt i Ringe. :-/ Til gengæld kan melet holde sig i rigtig lang tid...så når/hvis du først får fingre i det, kan du købe ind til længere tid ad gangen. :) Håber du får det prøvet af engang.
      Ditte

      Slet
  3. Spændene! Det må prøves.. Jeg lever efter paleo, og bruger normal et brød lavet på mandler og hørfrø! Men det ser meget mere lækkert ud ;) hvor kan det købes??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi.
      Du kan købe brødet - enten færdigbagt eller som ''mel''blanding hos Guldbageren. Så vidt jeg ved er det, det eneste sted, som sælger det.
      Lyder også godt med dit mandel/hørfrø brød. Vil super gerne have opskrift, hvis du har en sådanne!? :)
      Bedste hilsner
      Ditte

      Slet