søndag den 10. marts 2013

Kunstige sødemidler - ja eller nej?

Det er en gåde - det med kunstige sødemidler. Mange udnævner dem til at forårsage alverdens onder - alt fra kræft til overvægt og sågar hjerneceller, der visner hen. 

Nettet er spækket med skræmmehistorier, og det er svært ikke at blive bare en lille smule bange. 

Sødemidler har ry for at kunne give blodsukkersvingninger og øge lysten til søde sager. Og her er det svært at skære alle over én kam - for det siges, at det er individuelt, om blodsukkeret (og hermed insulinproduktionen) påvirkes eller ej. Jeg har dog ikke set nogen videnskabelige kilder udtale sig om dette. Dietdoktor.com har lavet sin egen lille undersøgelse, og anbefaler at man holder sig fra kunstige sødemidler, hvis man forsøger at tabe sig. 

Aspartam og skræmmekampagner
I forhold til kunstige sødemidler - og især Aspartam (E951) -, holder jeg mig til sundhedsvæsenets udtalelser. Herudover synes jeg denne artikel, "Whipped cream chocolate mousse and artificial sweeteners" - skrevet af Dr. Jay (en Canadisk læge, der holdt op med at spise kulhydrater, da han fandt ud af, at han havde fået diabetes 2), indeholder et interessant syn på skræmmekampagnerne mod fx Aspartam. Er det i virkeligheden sukker industrien  der ønsker at skræmme os fra, at bruge kunstige sødemidler?

Sødemidler, der ikke påvirker blodsukkeret
Personligt skæver jeg rigtig meget til dieabetes foreningens guide til hvilke sødemidler, der påvirker blodsukkeret, og hvilke der ikke gør. Her er jeg ret stringent med kun at indtage de sødemidler, der er anbefalet til diabetikere.

Mit valg
Jeg indtager kunstige sødemidler (også Aspartam (uha!)). Jeg ved ikke hvad der er op og ned...men jeg holder mig i det store hele til den overbevisning, at for mig (som insulinresistent) er kunstige sødemidler 100% sundere end sukker er det. 

Jeg har det okay med at indtage kunstige sødemidler (i begrænsede mængder), og så længe der ikke er bærende og videnskabeligt begrundede beviser for, at det er direkte sundhedsskadeligt for mig (sådan som der er det for sukker), så nyder jeg min sukkerfrie hyldeblomstsaft med stor glæde. :)

Du er selv dommer i denne jungle - og ved sikkert allerede, om du vil forsøde dit liv med kunstige sødemidler eller ej. The choice is yours. 





2 kommentarer:

  1. Hejsa
    Dejligt at møde en, som ikke er frelst i forhold til kunstige sødemidler. Jeg har det helt ligesom dig - at det må være sundere med lidt kunstigt sødt end sukker. Jeg har levet low carb i 4 år og tabt mig ca 50 kg. Det var aldrig gået uden mit "metadon slik", som min diætist kalder det sukkerfrie :-)
    Det er iøvrigt en rigtig fin blog, du har lavet :-)
    Kh Kathe

    SvarSlet
  2. Hej Kathe
    Må jeg gerne lige starte med at sige HALVTREDS KILO!!! WOW!!! Det er edder brodere mig virkelig flot! Sikke en bedrift! Tillykke med det! :)
    Jeg tillader mig at tilføje din blog til min blog-liste... Efter et lille 'sneak peak' må jeg sige, at din blog er virkelig flot, og bugner med en masse skønne opskrifter, som jeg ser rigtig meget frem til at kigge nærmere på (og så giver enkelte af dem også plads til lidt kunstige sødemidler) ;-)
    Glæder mig til at følge dig!
    Kh.
    Ditte

    SvarSlet