søndag den 24. februar 2013

Fertilitet, fristelser og friske morgenboller...

Mini LCHF pause
Vi har haft et par dages ''skørlevned''. Det siges jo, at man med LCHF, skal give sin krop lidt forandring ind imellem. Forandring i form af et øget indtag af kulhydrater. Altså en pause... Der efter sigende skulle kunne booste et vægttab.  

Uanset om det hjælper eller ej, så syntes jeg, at det netop nu var et oplagt tidspunkt for en mini-pause. 


Inseminations pause
 

Vi besluttede fredag (hos gynækologen) at springe en cyklus over i inseminationerne. Mine æg vokser ikke nok (de er lidt PCO-agtige). De løsner sig ganske enkelt inden de er modne til befrugtning.
Dette skulle have været vores 2. inseminations forsøg  og jeg sagde på 3. dagen af min cyklus nej tak til hormoner. Jeg har det rigtig svært ved hormoner. Synes det er noget skidt og har enormt respekt for de bivirkninger, hormoner kan tilvejebringe.
Ikke desto mindre fortrød jeg mit valg...kan jo godt se, at hvis mine æg virkelig ikke vokser nok, så skal de nødvendigvis have et skub og lidt hjælp. 


Så i næste forsøg kommer jeg på hormoner (Pergotime). 

Jeg har indtil nu været ret strikt i min diæt. Så nu hvor denne ægløsning alligevel er frugtesløs, syntes jeg at en lille LCHF pause var på sin plads. 


Friske (LCHF) morgenboller

Men 2 dage med kulhydrater er nu slut, og vi er tilbage på LCHF. Det er helt fint og slet ikke svært! :) Synes faktisk det er rart ind imellem at minde sig selv om, hvad kulhydrater kan gøre ved ens velbefindende. 

Jeg har derfor startet søndag morgen med, at prøve en ny opskrift på morgenboller. 




Opskrift på Morgenboller (4 stk.)

1½ dc. Mandelmel (hjemmelavet)
1 spsk. Hørfrø
1 spsk. Solsikkefrø
4 gode måleskeer HUSK
1 tsk. Bagepulver
½ tsk. Salt
1½ tsk. Kardemomme
2 spsk. god Oliven Olie
2 Æg
1 dc. Creme Fraiche 38%
Sesamfrø til ''pynt''

Fremgangsmåde
Bland først de tørre ingredienser. Pisk dernæst de våde ingredienser i. Skal piskes godt sammen, så brug eventuelt en håndpisker. 
Dejen er på nuværende tidspunkt meget våd og lidt flydende. 




Tænd ovnen på 200 g.. Lad dejen stå og trække i ca. 5-10 minutter. Dejen bliver herefter lidt mere sammenhængende. 





Efter dejens hviletid kan du med en ske nu dele dejen i 4 og sætte dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Form og glat bollerne lidt ud med et par fingre så de bliver pæne. Drys til sidst med Sesamfrø og sæt bollerne i ovnen.
Bages i ca. 15 minutter. 




Tag bollerne ud, og lad dem hvile lidt under et klæde. De er meget bløde lige når de kommer ud af ovnen. Så pas på ikke at trykke for hårdt på dem. 




Nydes med smør, ost, pølse eller hvad du nu har lyst til af gode sager. :) Jeg har netop købt denne Nødecreme (nutella) sødet med Stevia (17 g. kulhydrat pr. 100 g.)... den skulle lige prøves.



Ikke ringe!! Lidt porøse og ''svampede'' - men god smag!  

Så er vi tilbage i LCHF land! :D 




2 kommentarer:

  1. Hvor ser dine boller fine ud, på billederne kan man ikke se forskel på disse og almindelige fuldkornsboller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette. Tak. :) De var nu også udmærkede...meeen ''rigtige'' boller var det nu ikke. ;) De har en lidt anden konsistens, der absolut gør sig bedst når de er helt friskbagte (tunge og svampede). Men når alt kommer til at, synes jeg i bund og grund at brød handler om, at få noget at ''putte under'' sit pålæg. Og dét egner de sig glimrende til. Og så er de NEMME at bage!

      Slet