torsdag den 14. februar 2013

Når man har set lyset...

...bliver man glad! Mest glad...men så også lidt bange. Bange for at det hele er for godt til at være sandt, eller at noget pludselig kommer i vejen og blokerer for det store smukke solskin, der pludselig har taget indpas i ens hverdag. 

Det er lidt sådan, jeg har det med LCHF. :)

Hvornår dukker den der store "ukendte" op og fjerner alt dét, der er så godt? 

Samtidig er jeg bidt af LCHF...en smule besat faktisk. ;-) Tror min mand savner mig, når vi endelig har fri, og bare skal være os. Dér sidder jeg - bag skærmen - og søger viden om LCHF og opskrifter i ét væk.  Men han tager det nu ret pænt. :) På den anden side resulterer det jo i en masse god mad, som vi begge nyder godt af. 

Vi er ligeligt forundrede over, at vi rent faktisk taber os selvom vi spiser os mætte i smagfuld mad, hvor der på ingen måde er sparet på fedtet. Aldrig har jeg spist så meget fedt i mit liv! 

Jeg har gennem nogle dage forsøgt at registrere mit kalorieindtag (ja det er bestemt ikke noget jeg har tænkt mig at gøre fast!). Jeg har tidligere været på lavkalorie diæter, hvor min mad nøje blev registreret via madlog.dk, og jeg syntes det var besnærende at se, hvor mange kalorier jeg helt præcist indtog på LCHF. 

Jeg var chokeret! Jeg spiser nok mellem 2000 - 3000 kcal om dagen! OG jeg TABER mig stadig!? Min mand taber sig (og han har bestemt ikke meget at tage af). 

Jeg har på knap 14 dage tabt 1½ kg. Det går så hurtigt, at jeg næsten bliver helt bekymret, og overvejer at spise lidt kulhydrater bare for at bremse det en smule. ;) Og dog...har alligevel lidt at tage af endnu (selvom der bliver mindre og mindre af mig). :) 

Ergo...det helt store spørgsmål for mig i disse dage er: 
Hvornår sker det så!? 
Hvornår kommer én eller anden sundhedsekspert og snupper denne fantastiske måde at spise på, snups væk foran min næse? 
Hvornår finder man ud af, at LCHF bare er endnu en dille, der egentlig slet ikke er så sund for individet som ellers proklameret? 


Jeg venter med tilbageholdt åndedræt og nyder det i fulde drag mens jeg kan! :)


Hjemmelavet mandelmel...
rester fra sidst jeg havde gang i kværnen...



3 kommentarer:

  1. Nu sad jeg lige og kommenterede på dit tidligere indlæg (som vist er slettet i mellemtiden) ;) men du får lige svaret her...

    Jeg kan kun love dig at du i en periode vil blive endnu mere forvirret jo mere du læser. Fronterne står stejlt overfor hinanden - og ingen af dem står tilbage for at kalde de andre for tåber.
    Jeg er fx næsten færdig med Uffe Ravnskovs bog "Hvorfor et højt kolesteroltal er nyttigt" og også her er det svært at finde ud af hvad der er op og ned. UR kan nævne hundredevis af eksempler på hvorfor det hedder sig at kolesterol er skidt - når det nu efter hans (og andres) overbevisning ikke er sandt.
    Og sådan er det over hele linien... Jeg har derfor taget en beslutning for mig selv. Jeg går efter hvad jeg føler og mærker i min krop. De positive effekter jeg har fået kan jeg ikke ignorere. Så jeg mener at det er mit valg og min krop der bestemmer hvad jeg skal spise - og så må jeg tage den derfra.
    Så jo jeg forstår godt hvor du er lige nu.

    SvarSlet
  2. Hej Lørna
    Tak for din kommentar!! :) Beklager altså virkelig meget, at jeg slettede det tidligere indlæg! Ret uprof af mig. ;-)
    Men min mand kom hjem og haglede artiklen (som gav mig bekymringer omkring LCHF - (link til artiklen nederst i dette svar)) sønder og sammen, og opdagede i øvrigt, at det var "Nordic Sugar" der stod bag artiklen.
    Nettet er spækket af "pros and cons", og min frygt for at det hele er "for godt til at være sandt", får mig ind imellem til at glemme sund kritisk sans overfor de instanser, der død og pine ønsker at holde fast i de anderkendte kostråd.

    Jeg tror du har fat i den lange ende ift. at mærke efter på egen krop, hvad der fungerer for dig og for den! En holdning jeg tror jeg vil prøve at lære lidt af! :)

    Så igen Lørna...tak for din kommentar!

    http://perspektiv.nu/da/Artikler/Temaer.aspx?ProductID=PROD697&PID=75

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har lige læst artiklen og jo på overfladen virker den jo saglig nok, men som altid skal man kigge efter hvilke motiver som kan ligge bag (som fx sukker- og medicinalbrancerne). Sådan er det jo hele vejen rundt for der er altid nogen der har interesser i hvordan vi mennesker lever.

      Jeg kan godt forstå at du bliver lidt usikker på om det er for godt til at være sandt. Den følelse kender jeg i overmål ;)

      Og med hensyn til at notere sine kulhydrater... Been there - done that... og jeg var også i chok... Tænk bare over mine 1-2 kopper cappuchino om dagen. Jeg har skiftet halvdelen af mælken ud med fløde (kunne ikke få mig selv til at gå HELE vejen) og der er nu næsten 200 kcal i en kop. I forhold til alt hvad vi har lært er det jo fuldstændig uhørt, men alligevel kravler vægten nedad og jeg har det fantastisk. At kaffen så også smager SÅ meget bedre med fløde er jo bare mega bonus. :)

      Hilsen Lørna

      Slet