onsdag den 27. februar 2013

Du sætter selv dagsordenen!

Lad mig med det samme slå det fast; jeg ér og bliver ingen fanatiker!

Jo, jeg spiser i store træk efter LCHF principperne, og det faktum alene vil mange ''normalt-spisende'' kalde for fanatisme.

Men blandt LCHF-folket, er jeg bestemt ingen fanatiker, og jeg tror aldrig, jeg bliver det! Jeg er nået dertil i mit liv, hvor jeg ønsker (og arbejder på (!)) at få så afslappet et forhold til mad som muligt (med stadig hensyntagen til min insulinresistens!).

Jeg har altid haft en aversion overfor sundhedsapostle, der prædikede enten den ene eller den anden kostretning som ''den nye sandhed'' og ''det eneste rigtige - i sundhedens navn, Amen''.
Der stilles inden for enhver diæt regler op, der gør at du sikkert altid vil føle, at hvis du træder uden for disse ''mure'' af regler, så synder du, og ''skal have det dårligt med, at være trådt ved siden af''.  

Jeg ønsker ikke at bringe dig derhen!

Der findes også retninger inden for LCHF, som er meget stringente og holder hårdt på at spise den ''rene'' LCHF kost, hvor man udelukkende spiser naturlige råvarer (fx ingen kunstige sødemidler) og kun meget sparsomt indtager produkter, der kan erstatte nogle af de fødevarer som man på LCHF ellers udelukker (fx nøddebrød i stedet for rug-/franskbrød, kerne knækbrød i stedet for kiks eller konventionelt knækbrød, Stevia og Sukrin kager bagt på nøddemel fremfor hvede- og sukkerholdigt bagværk).

Rendyrket LCHF fungerer godt for nogen...men ikke for alle.
Jeg har valgt LCHF fordi det er godt for mig. Årsagen til, at LCHF fungerer for mig, er blandt andet fordi jeg har insulinresistens, og derved tager på, bare jeg kigger forkert på en kulhydrat (!), og fordi de mængder af insulin min krop producerer, hvis jeg spiser forkert, på sigt kan gøre mig disponibel for en lang række sygdomme.
Derudover synes jeg maden smager godt! Mit blodsukker holdes stabilt og min lækkersult holdes (i det store hele) i ave. LCHF fungerer godt for både min psyke og min krop.
What's not to like? :)

En anden årsag til at LCHF fungerer for mig er også, at jeg ikke føler, at jeg behøver at være asketisk for at gøre noget godt for min krop (og min sygdom). 

Så ja...jeg har nok et afslappet forhold til LCHF, og ''træder ved siden af'' de kostråd som de stringente LCHF'ere anbefaler.
  • jeg spiser kerner hver dag.
  • jeg spiser nødder næsten dagligt.
  • jeg bager ind imellem en LCHF-kage.
  • jeg putter Sukrin-Gold og bær på min Græske Yoghurt.
  • jeg drikker saft eller sodavand sødet med kunstige sødemidler, og spiser ''the occational'' Nellie Dellie lakrids!
  • ...og hovedsageligt spiser jeg alle de gode ting, som LCHF også er fyldt med: masser af grøntsager, kød i alle afskygninger, gode oste, smør, fløde, yoghurt og sunde olier.
Hvis du har det bedst med at ''gå hele vejen'', så er det dit valg.
Hvis du trives bedst med kun at tage en håndfuld af principperne og inkorporere dem i din hverdag, så er det dit valg.


I bund og grund er mit budskab: Find ud af hvad der er bedst for dig (sind og krop), tag valget, lev det ud i livet og HAV DET GODT MED DET! Lad ikke andre diktere, hvad der er ''det rigtige'' eller ''det forkerte''. Du kan helt sikkert mærke på dit humør og på din krop, om noget er godt for dig eller ej!

Det handler i sidste ende om livskvalitet! :)





3 kommentarer:

  1. Du har fuldstændig ret i at hvad der fungerer for dig eller mig ikke nødvendigvis fungerer for andre - og jeg synes faktisk lige præcis LCHF har så vide rammer at det kan lade sig gøre... Jeg spiser fx MEGET få kulhydrater og det kan man se på mine opskrifter, men heldigvis står det jo alle frit for at tilsætte lidt ekstra grøntsager eller lign. Der er intet rigtigt eller forkert - kun det der passer bedst til ens krop.
    Jeg elsker fx cola zero og jeg drikker sikkert alt for meget af det, men jeg har det fint med det. Hvis jeg har lyst til smagen af slik så tager jeg lidt nellie dellies eller mørk chokolade. Den eneste forskel er at jeg efterhånden kan nøjes med få stykker i stedet for en hel pose eller plade.
    Det mange gør, er nok at se på LCHF som en slankekur, men det er det jo slet ikke - jo, man kan tabe sig hvis man vil, men ellers er det jo bare en måde at få det godt på. Jeg taber mig nu, men når jeg har nået min ønskevægt vil jeg da klart fortsætte med at spise den samme mad og bare skrue lidt op for de gode kulhydrater.
    Der er jo også 100 forskellige grunde til at folk begynder at spise LCHF og alle må finde den balance der fungerer for dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

      Slet
  2. Selvom det her indlæg er gammelt, er det virkelig befriende for en LCHF-nybegynder som jeg. Jeg har intet problem med at styrer uden om brød, pasta des lige længere, de første par uger var lidt hårde. Men jeg mangler min sodavand, sådan helt grotesk. Så nu har jeg sgu købt en light sodavand og så gør dine ord, at jeg ikke længere bliver sur på mig selv over det. Når nu det kun er den ene ting vælger jeg at tro på det nok skal gå alligevel ;-)

    - Lise Emilia

    SvarSlet